Målet med Den nødvendige samtalen er å:
- Dele bekymringer dere har for barnet med foreldrene
- Skape et samarbeid med foreldrene for å sikre barnets utvikling og trivsel
- Sette i gang prosesser som kan hjelpe barnet og familien
- Avklare om det er behov for ytterligere støtte fra andre instanser

Last ned heftet:
Den nødvendige samtalen
- Avtal hvem som skal delta i samtalen og den innbyrdes rollefordelingen
- Avklar formålet med samtalen.
- Beskriv med stikkord hva bekymringen for barnet går ut på og konkretiser i hvilke situasjoner og hvordan dere ser at barnet har problemer.
- Lag på forhånd en liste over punkter det er viktig å formidle.
- Vurder hvordan foreldrene best kan få forståelse for og se at barnet har behov for støtte.
- Hva håper dere kommer ut av samtalen? Hva frykter dere kan skje?
- Gjennomgå hvordan dere tror at samtalen kan forløpe og forbered alternative muligheter.
- Fastsett hvor lenge samtalen skal vare.
- Vurder om dere har behov for hjelp fra noen som har mer kompetanse i forkant av samtalen.
- Les gjennom hvilke rutiner dere har for slike samtaler på arbeidsplassen. Få kjennskap til prosedyrer i det øvrige tjenesteapparatet i kommunen og hvem dere kan kontakte for eventuell videre oppfølging og hjelp til familien.
- Inviter foreldrene til samtalen med informasjon om samtalens primære formål, tidspunkt, varighet og hvem som vil delta.
- Hvis relasjonen mellom dere og foreldrene er vanskelig, bør dette tas opp i begynnelsen av samtalen. ”Jeg er fullt klar over at vi har forskjellig syn på ting …”
- Ha som utgangspunkt for samtalen en holdning om at foreldrene ønsker det beste for sitt barn
- Balanser beskrivelsen av barnet mellom det som fungerer godt og er barnets styrke og det som er vanskelig
- Bekreft foreldrenes kompetanse og gode intensjoner der disse er tilstede. Vær barnets stemme. Vær interessert og lyttende i forhold til foreldres opplevelse av virkeligheten
- Spør hva de tenker om det som er sagt, og om de deler den bekymringen som dere har presentert
- Gi plass til foreldrenes tanker, frustrasjoner og eventuell motstand når det er snakk om barnets problemer
- Tål uenigheter som kan komme. Fokus skal være på det som kan bedre barnets situasjon og ikke på foreldrenes uenighet
- Hjelp foreldre til å forstå forskjell på det som er vanlig for barn og det som vekker bekymring
- Vær oppmerksom på språkbruk. Hold fokus på bruk av alkohol og ikke misbruk
- Gi saklig informasjon om hvordan barn generelt kan reagere når voksne drikker. Mange foreldre ser ikke selv sammenhengen mellom barnets problemer og eget forhold til rusmidler
- Gi plass til foreldrenes reaksjoner samtidig som dere har fokus på nødvendige tiltak for å hjelpe barnet
- Konkretiser tiltakene dere blir enige om
- Leder oppsummer samtalen, og spør om det er behov for oppklaringer eller noe annet foreldrene ønsker å samtale om
- Avklar nytt møte før dere går fra hverandre
- Fikk dere formidlet bekymringen tydelig nok for foreldrene, og forstod de bekymringen dere har for barnet?
- Er referatet fra møtet skrevet på en slik måte at foreldrene kjenner igjen utsagnene?
- Ble det etablert et godt samarbeid med foreldrene og ble det satt realistiske mål for å hjelpe barnet?
- Vil oppfølgingsplanen sikre god nok progresjon og endring?
- Hvordan ser bekymringen ut nå? Er den mindre eller større? Hvorfor?
- Hvordan skal det øvrige personalet informeres, og om hva?
- Hvordan har hver og en av dere det etter samtalen? Gi hverandre tilbakemelding på hva som gikk bra og hva som opplevdes vanskelig.
Se hele filmen «Den nødvendige samtalen» her:
Publisert: 5. oktober 2016
Sist oppdatert: 20. januar 2020 kl. 08:56